Español

Main Article Content

Jeamil Burneo Villamagua
Daniela Trelles Ordóñez

Abstract

Analyze the potential of design with identity to generate a cultural product that is representative of Loja and that also promotes the development of community tourism in a site of high cultural interest and with specific characteristics favorable to the development of research. In the academic work, the design process seeks new design elements and products that are born from the iconographic research of the indigenous peoples that allow us to generate an element that identifies the archaeological site and that is transferred to the artisans of the sector. The experiences in the classrooms related to the process of creating patterns and design prototypes are analyzed in the development of the article, its preliminary validation of the market with the aim of generating its future production and manufacturing in different craft ranges that allow small businesses Produce correctly. We focused on the scope of the study on the site "Tambokocha", near the city of Loja, to determine some concretions regarding the influence of cultural revitalization related to the initial management of a community tourism sector in that place. We rescue the simultaneity of the conceptual theoretical work with the manufacturing of prototypes of the generated products, which have been presented in entrepreneurship events and exhibitions in the university and commercial instances, the apprentices of the activities are the conclusive ones regarding the viability and acceptance of production creative and its interference in activities related to culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Burneo Villamagua, J., & Trelles Ordóñez, D. (2018). Español. INNOVA Reseach Journal, 3(9), 141–156. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n9.2018.588
Section
Anticles

References

Brun, H. Z. (2009). Acercamiento a la visión cósmica del mundo Andino. Punto Cero. Universidad Católica Boliviana, 14(18), 83-89.

Burneo, J. (Agosto de 2003). researchgate. Obtenido de researchgate: https://www.researchgate.net/publication/305933159_Turismo_Etnocultural_Arqueologico_Autosustentable_Restauracion_Y_Puesta_En_Valor_De_Las_Viviendas_Del_Sitio_Tambo_Blanco_Tambokocha-_Ciudadela.

Chañi Choquemaque, M. (2017). La metodología Lean Startup en la Empresa Munanqui Peruvian Tea, Arequipa 2017.

Còrdova, C., & Daniel, F. (2016). La obra precolombina de la cultura Palta desde la filosofía Andina: propuesta ‘estética’ de armonización dinámica (Master's thesis).

Criado, E. A. (2007). Productos locales, mercados. Perspectivas teóricas en desarrollo local, 145.

Guamán Guamán, D. M. (2017). Diseño arquitectónico de un centro de Interpretación Intercultural para el sitio arqueológico Tambo Cocha, conceptualizado desde la cosmovisión de la cultura originaria del lugar, parroquia San Lucas, cantón Loja (Bachelor's thesis, QUITO/UIDE/2017).

Milla Euribe, Z. (1990). Introducción a la semiótica del diseño andino precolombino.

Milla Villena, C. (2003). Ayni: Semiótica andina de los espacios sagrados.

Morales, J.F. (2001). Guía Práctica para la Interpretación del Patrimonio -El Arte de Acercar el Legado Natural y Cultural al Público Visitante. España: Andalucía. TRAGSA S.A.

Morales, J.F. (2008). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio. En: Santos Mateos Rusillo (coord.), La comunicación global del patrimonio cultural. España: Gijón. TREA Ediciones.

Muchavisoy, J., & Narciso, J. (1997). Los saberes indígenas son patrimonio de la humanidad. Nómadas (Col), (7).

OMT, 1995, Evaluación de los recursos turísticos culturales.

Rausell, P. (2014). Patrimonio y Empleo. España: Andalucía. LECU.

Sacha, F. S. (2014). Artesanía de los Pueblos Ancestrales en la Mitad del Mundo: Ecuador. Quito: Fundación Sinchi Sacha.

Vera, F. & Dávila, M. (1995). “Turismo y patrimonio histórico cultural”, España. Estudios Turísticos.