El legado católico en la acumulación de riqueza y ahorro de un ecuatoriano

Main Article Content

Miguel Mauricio Cueva

Abstract

For Max Weber, capitalism was a conclusive fact that determined the destiny of man and was the result of the interrelation of economic, religious, moral, ethical elements, among others. This thinker explained the economic conception that leads to wealth, as a moral imperative, for this, his thought conceived religion as an aspect of importance and influence for development, leading the Protestant countries to have a better economic performance in front of countries that professed the Catholic faith and saw credit as usury.
The influence of Catholicism in the Ecuadorian economy is decreasing, but for years, since the arrival of the Spaniards, it has left an imprint that could have influenced the patterns of accumulation of wealth and therefore savings of the population.
Apparently there is a differentiation in the behavior of savers in the coastal and mountain regions of Ecuador and part of this behavior could be explained by the religious propensity of the peoples of these regions.
This work seeks to explain in the light of the theory that Max Weber presented in his essay The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, the differences in saving patterns and variables, not necessarily of an economic cut that affect it, supported by argumentation Theoretical and statistical data that have stales as a source.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cueva, M. M. (2018). El legado católico en la acumulación de riqueza y ahorro de un ecuatoriano. INNOVA Reseach Journal, 3(6), 84–96. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n6.2018.557
Section
Anticles

References

Ayala Mora, E. (2002). Ecuador: Patria De Todos La nación ecuatoriana, unidad en la diversidad. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.

Behar, R. (2012). Espiritualidad y ascetismo en la anorexia nerviosa. REV CHIL NEURO-PSIQUIAT, 117-129.

Betrán, W. (2010). Ensayo parte de los documentos preliminares de la tesis doctoral "Pluralisation religieuse et changement social en Colombie". Paris Francias: niversité de la Sorbonne.

Bustamante Vergara, F. D. (Marzo de 2014). La conversión religiosa del catolicismo al protestantismo como resultado del incremento de capital en los ecuatorianos. La conversión religiosa del catolicismo al protestantismo como resultado del incremento de capital en los ecuatorianos. Quito, Pichincha, Ecuador: Universidad san Francisco de Quito.

Dauner Guardiol, I. (2004). Movilización del Ahorro. Temas claves y buenas prácticas en la promoción del ahorro. Cosude Agencia Suiza Para El Desarrollo Y La Cooperación.

Ecuatoriano, E. (s.f.). Nueva historia del Ecuador (Vol. 15).

Fiebig Michael (2001), Prudential Regulation and Supervision for Agricultural Finance, FAO, AFR, GTZ, Italy.

Gil Villegas Montiel, F. (2003). Notas Críticas, en La ética protestante y espíritu del capitalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Gil Villegas Montiel, F. (2003). Introducción del Editos, en La Ética protestante y el espíritu del capitalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

INEC. (Agosto de 2012). Primeras estadísticas oficiales sobre filiación religiosa en el Ecuador. Primeras estadísticas oficiales sobre filiación religiosa en el Ecuador. Ecuador: Instituto Nacional De Estadísticas Y Censos Del Ecuador.

James, W. (7 de marzo de 2014). eBooks@Adelaide. Obtenido de The University of Adelaide Library: http://ebooks.adelaide.edu.au/j/james/william/varieties/.

Jimenez Sánchez, F. (1999). Conflictos regionales y poder central en los países andinos: los casos de ayacucho en Perú y Guayaquil en el Ecuador. Guayaquil, Guayaquil, Ecuador: Universidad de Especialidades Espíritu Santo.

Pérez Franco, M. (2004). La ética protestante y el espíritu del capitalismo/Max Weber; introducción y edición crítica de Francisco Gil Villegas M. Sociológica, 19(55), 303-316.

Robinson Marguerite (2002), The Microfinance Revolution. Volume 2: Lessons from Indonesia. World Bank, Washington DC.

Saavedra Dahm, O. (s.f.). Análisis de la obra: La ética protestante y el espíritu del capitalismo de Max Weber. 87 -95.